Werkwijze

 

Buurtbemiddeling gaat stap voor stap en niet sneller of verder dan u zelf wilt. Alle informatie blijft vertrouwelijk. Soms blijken één of twee stappen al voldoende te zijn om een oplossing te vinden.

Stap 1. Melding

Heeft u een vraag of wilt u een probleem melden, dan kunt u contact opnemen met Buurtbemiddeling Dijk en Waard middels dit aanmeldformulier. Heeft u liever telefonisch contact, dan is dit ook mogelijk via telefoonnummer 0224 - 27 31 40. Dit is op werkdagen te bereiken van 09.00 tot 16.00 uur.

Ook is het mogelijk om langs te komen bij het inloopspreekuur van Buurtbemiddeling, wijkagenten en BOA's. Buurtbemiddeling Dijk en Waard is elke eerste dinsdag van de maand van 10.00 tot 11.30 uur aanwezig bij het spreekuur bij het gemeentehuis Heerhugowaard aan de Parelhof 1. Daarnaast zijn zij elke derde woensdag van de maand aanwezig zijn bij het spreekuur in de Binding aan de Bosgroet 12 in Zuid-Scharwoude. De tijden in de Binding wisselen en zijn  terug te vinden in het weekblad van Rodi Dijk en Waard.

Stap 2. Contact coördinator Buurtbemiddeling

De coördinator neemt na uw melding contact met u op en bespreekt samen met u of uw situatie in aanmerking komt voor vrijwillige Buurtbemiddeling.

Stap 3. Inzet twee vrijwillige buurtbemiddelaars

Wanneer Buurtbemiddeling mogelijk is, vraagt de coördinator twee vrijwillige buurtbemiddelaars om contact met u op te nemen. Zij komen bij u langs en nemen de tijd om naar uw verhaal te luisteren. Direct daarna gaan de buurtbemiddelaars bij uw buren langs om hun kant van het verhaal te horen. De bemiddelaars geven geen oordeel en zijn geheel neutraal.

Stap 4. Het bemiddelingsgesprek 

Als u en uw buren bereid zijn samen in gesprek te gaan, maken de buurtbemiddelaars een afspraak met u beiden voor een bemiddelingsgesprek. Dit gesprek is op ‘neutraal terrein’, bijvoorbeeld in het wijkcentrum bij u in de buurt. De buurtbemiddelaars zijn bij dit gesprek aanwezig om u en uw buren te ondersteunen en om samen te praten over de ervaren overlast en een gezamenlijke oplossing. 

Stap 5. Nazorg

Indien gewenst kunt u met de bemiddelaars een afspraak maken voor nazorg. De bemiddelaars nemen dan telefonisch contact met u en uw buren op, na een gezamenlijk afgesproken periode. Tijdens dit contact bespreken zij met u en uw buren hoe het sinds de bemiddeling gaat.

 

 

 

 

Buurtbemiddeling helpt!

Buurtbemiddeling is een landelijk bewezen methode voor verbetering van woon- en leef genot.  Buurtbemiddeling Dijk en Waard is gecertificeerd door het landelijke CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid). De vrijwillige buurtbemiddelaars hebben de door het CCV  erkende training Buurtbemiddeling gevolgd en hun certificaat Buurtbemiddelaar behaald.

De praktijk heeft aangetoond dat vrijwillige Buurtbemiddelaars door hun onafhankelijke en onpartijdige inzet buren weer nader tot elkaar kan brengen. Buurtbemiddeling Dijk en Waard wordt u kosteloos aangeboden door de gemeente Dijk en Waard en uitgevoerd door Wonen Plus Welzijn. Buurtbemiddeling Dijk en Waard werkt volgens de Algemene verordening gegevens bescherming (AVG).


Wanneer geen Buurtbemiddeling?

Vrijwillige Buurtbemiddeling is niet mogelijk bij:

• Conflicten waarbij sprake is van verslavingen en/of psychiatrische problematiek

• Mishandeling

• Lopende juridische procedures

• Conflicten binnen de familie

• Onenigheid met instanties

• Buitensporige agressie

• Crisissituaties

• Burenruzies waarbij strafbare feiten zijn gepleegd

 

 



Heeft u vragen?


Info@buurtbemiddelingdijkenwaard.nl

Of neem contact op met 0224 - 27 31 40
(van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.00 uur) 

 

Buurtbemiddeling Dijk en Waard


Home

Werkwijze

Stel uw vraag

Zelf het gesprek aangaan

Folder Buurtbemiddeling Dijk en Waard
 

 

Copyright 2025 - Buurtbemiddeling Dijk en Waard
Inloggen | Ziber Website | Design by Codesign